Monitorowanie i ewaluowanie postępów oraz dokonywanie zmian.



 Monitorowanie i ewaluowanie postępów oraz dokonywanie zmian.


Monitorowanie postępów daje wiedze osobie uczącej, o tym, czy  proces uczenia się jest prowadzony w sposób efektywny. Sprawdzanie postępów może odbywać się według następujących wskazówek:

  1. Powtarzaj proces uczenia wystarczająco często aby uczeń mógł w efektywny sposób nabywać umiejętności. Jednocześnie pamiętając o tym, by materiał nie był powtarzany nazbyt często, by uczeń się nim nie znudził.

  2. Wskaźnikiem nabywanych przez ucznia umiejętności jest coraz mniejsza liczba udzielanych mu podpowiedzi przez nauczyciela. Jeśli liczba podpowiedzi sie nie zmienia, dokonaj analizy, np.:

    1. Czy stanowisko pracy zostało przygotowane analogicznie do stanowiska przedstawionego w filmie? Ta sama kolejność przedmiotów itp?

    2. Czy uczeń jest uczony systematycznie?

    3. Czy uczeń jest skupiony na zadaniu?

    4. Czy ilość podpowiedzi jest odpowiednia?

    5. Czy dokonywane jest nagradanie ucznia? Czy element nagrody jest atrakcyjny?

  3. Dobierz odpowiednie podpowiedzi do uczonej umiejętności i możliwości ucznia. Efektywna podpowiedź to taka, z której uczeń jest w stanie skorzystać.

  4. Zakańczanie procesu uczenia się z goglami VR. W w procesie uczenia dążymy do wycofania gogli VR. Będzie to następowało stopniowo. Trudno jednoznacznie wskazać moment na wycofanie gogli VR, ale dobrym momentem może być gdy większość kroków uczeń wykonuje w pełni samodzielnie tj. bez żadnych podpowiedzi lub gdy uczeń zaczął w efektywny sposób korzystać z podpowiedzi wizualnej (w postaci filmu lub obrazkowego planu aktywności) podczas wykonywania czynności. Decyzja o (stopniowym) wycofaniu gogli należy do nauczyciela lub terapuety czuwającego nad procesem nauczania. 


Arkusz rejestracji procesu uczenia się


Arkusz rejestracji postępów będzie gromadził następujące dane: datę monitorowania postępów ucznia, poziom samodzielności wykonywanej czynności, rodzaj użytych podpowiedzi oraz ilości powtórzeń materiału filmowego w goglach wirtualnej rzeczywistości.

Wskaźnikiem tego, że uczeń robi postępy będzie procent kroków wykonywanych samodzielnie lub mniejsze zapotrzebowanie ucznia na podpowiedzi np. słowne, obrazkowe lub fizyczne.

Poniżej znajduje się przykładowy arkusz rejestracji postępów. W pierwszej kolumnie znajdują się kroki, które uczeń powinien opanować przy wykonywaniu danej czynności. Wśród uczonych czynności możemy wyróżnić takie, w których kolejność wykonywania czynności nie jest znacząca np. w filmie: Ciasto na naleśniki nie jest istotne, czy uczeń najpierw weźmie szklankę z mlekiem, czy szklankę z mąką. Ważne, by nie pominął żadnej czynności. W takich sytuacjach należy ustawić własną kolejność kroków dopasowaną do osoby uczącej się.

W kolumnach należy zanotować datę oraz użycie gogli i liczbę powtórzeń filmu obejrzanych podczas jednej sesji. Należy posłużyć się poniższymi symbolami:

  • T - użyto gogli, wpisz liczbę powtórzeń (T1 - jedno zapętlenie, T3 - trzy zapętlenia, T5 - pięć zapętleń)

  • N - nie użyto gogli

Kolejne notowane zmienne będą dotyczyć postępów oraz poziomu samodzielności osoby uczącej się w wykonywaniu czynności uczonej. Dane te zapisujemy za pomocą następujących symboli:

  • S uczeń wykonuje czynność samodzielnie 

  • Pf-   podpowiedź filmowa

  • Ps- podpowiedź słowna

  • Pm- podpowiedź manualna

  • Po- podpowiedź obrazowa

  • Pw- podpowiedź wskazująca

  •  - uczeń nie wykonuje czynności 

Rejestracji podlega pierwsza próba, wykonania danej czynności przeprowadzona danego dnia.


Tab. 1. Przykładowy arkusz rejestracji postępów uczenia się.


Proces uczenia się

data

data

data

data

data

1.01.2023

2.01.2023

3.01.2023

4.01.2023

5.01.2023

Użycie gogli VR1

T3

T5

T5

T5

T3

Czynność: zamykanie szafki.


Kroki czynności2:

  1. Bierze klucz

Pm

S

S

S

S

  1. Wkłada klucz do zamka

S

S

S

Po

S

  1. Przekręca klucz w lewo

-

Po

Po

S

S

  1. Wyciąga klucz z zamka

-

Po

Po

S

S

  1. Odkłada klucz

-

Po

Po

Po

Po

Procent samodzielnie wykonanych kroków

20%

40%

40%

60%

80%


Przykład 1. Uczeń 1.01.2023r, na zajęciach szkolnych oglądał film w aplikacji WYmodeluj w goglach wirtualnej rzeczywistości zapętlony trzykrotnie. Następnie  pierwszy krok w realizacji czynności wykonał z podpowiedzią manualną, następny krok jakim jest włożenie klucza do zamka wykonał samodzielnie. Kolejne kroki nie zostały już przez niego podjęte. Postęp ucznia to 20%.

Przykład 2.  W dniu 2.01.2023r., uczeń oglądał film w aplikacji WYmodeluj w goglach wirtualnej rzeczywistości powtórzony pięciokrotnie. Następnie pierwszy krok w realizacji czynności wykonał samodzielnie, następny krok jakim jest włożenie klucza do zamka wykonał samodzielnie. Do kolejnych kroków udzielano podpowiedzi obrazowych. Postęp ucznia, czyli wykonanie czynności samodzielnie wynosi 40%.

Jeżeli proponowany łańcuch jest dla ucznia zbyt szczegółowy lub zbyt ogólny poniżej znajduje się wzór narzędzia, który można uzupełnić samodzielnie według swojego uznania.


Tab. 2. Arkusz rejestracji postępów uczenia się do samodzielnego uzupełnienia.



Proces uczenia się

data

data

data

data

data






Użycie gogli VR1






Czynność


Kroki czynności2:































Procent samodzielnie wykonanych kroków