2.1. Instrukcja dla nauczycieli Nakrywanie do stołu

 2.1. Instrukcja dla nauczycieli Nakrywanie do stołu


Przed rozpoczęciem pracy z uczniem należy pobrać film: w profilu nauczyciel, należy kliknąć jeden z znajdujących się tam 3 prostokątów. Trzy kolorowe ikony ze znakiem play będą odpowiadały tym samym, które będzie widział uczeń. Zatem należy zapamiętać kolor, do którego dodajemy film. Aby dodać film do odpowiedniego koloru należy nacisnąć przycisk plus, a następnie wybrać z załączonej listy materiał filmowy. Po jego kliknięciu rozpocznie się  pobieranie. By pobrać materiał należy mieć dostęp do Internetu.  Należy również zdecydować o opcjach aplikacji: włączenie/wyłączenie lektora w filmie, włączenie/wyłączenie lektora przycisków funkcyjnych (ułatwiający poruszanie się po aplikacji) oraz ilość odtworzeń filmu w aplikacji: jednokrotnie, trzykrotnie lub pięciokrotnie. Następnie wróć do menu głównego.

Należy również pamiętać o procesie zapoznania ucznia i przyzwyczajenia go do pracy z goglami. Etap ten powinien poprzedzić prace z goglami i trwać tak długo jak będzie tego potrzebowała osoba ucząca się.



Procedura przygotowania stanowiska pracy i poszczególnych kroków pracy z aplikacją:

  1. Przygotuj następujące elementy stanowiska do pracy: podkładka pod talerz, talerz głęboki, talerz płytki, łyżka, nóż, widelec, łyżeczka, szklanka, serwetka.

  1. Na stole, na którym pracuje uczeń wyznacz przestrzeń, w której będzie pracował - ułatwi to utrzymanie porządku.

  2. Wyznacz miejsce na gogle VR- może to być koszyk, pudełko lub miejsce zaznaczone innym kolorem taśmy, do którego uczeń odłoży gogle po skończonym oglądaniu filmu w aplikacji. 

  3. Wybierz aplikację Wymodeluj w goglach wirtualnej rzeczywistości. Uruchom ją i wgraj film nr 2.1. Nakrywanie do stołu. Następnie przejdź do głównego menu.

  4. Poinformuj ucznia o tym, czego będzie się uczył w tym miejscu i z czego składa się jego stanowisko pracy.

  5. Pomóż uczniowi założyć gogle. Wskaż jaki film ma obejrzeć (wcześniej ustal z jaką ilością powtórzeń uczeń będzie oglądał film - ilość powtórzeń będzie zależna od potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia. Uczeń z aplikacji może korzystać w pozycji siedzącej lub stojącej. Zalecana jest jednak pozycja siedząca.

  6. Zachęcaj ucznia do samodzielnego włączania aplikacji. Nakieruj ucznia na włączenie odpowiedniego profilu, a następnie odpowiedniego filmu. Podczas włączania filmu możesz zastosować polecenia:

    1. Włącz pierwszy/drugi/trzeci film ( te podpowiedzi również może udzielić lektor, jeśli zostanie wcześniej wyłączony lektor przycisków funkcyjnych)

    2. Włącz film ze znakiem czerwonym/niebieskim/zielonym

    3. Włącz film Użycie niszczarki - jeśli uczeń opanował umiejętność czytania.

Jeśli włączenie aplikacji w dalszym ciągu sprawia mu trudność, użyj podpowiedzi fizycznej, nakierowując jego rękę na właściwy element jednocześnie obserwując to, co dzieje się w goglach: w aplikacji oculus lub na stronie oculus.com/casting.

  1. Po oglądnięciu filmu i ściągnięciu gogli poproś ucznia o wykonanie czynności według obejrzanej instrukcji.

  2. W trakcie wykonywania czynności przez ucznia udzielaj stosownych podpowiedzi jeżeli będą one konieczne. Możesz skorzystać z podpowiedzi np. fizycznej, wizualnej (w postaci obrazkowej lub filmowej na YouTube), słownej, wskazującej. Zalecaną formą podpowiedzi podczas uczenia łańcuchów zachowań są podpowiedzi fizyczne (manualne) - uczący stoi za plecami ucznia lub z boku. Pamiętaj, że stosownie podpowiedzi fizycznej nie może być przymuszaniem ucznia do wykonywania danej czynności.

Źródło filmu: https://youtu.be/5BUvY8dpHTY 

  1. Pamiętaj o udzieleniu pochwały lub wzmocnienia po skończonej nauce zgodnie z indywidualnymi preferencjami ucznia.

  2. Rejestruj dane z procesu uczenia się tj. poziom samodzielności wykonania danej czynności, rodzaj użytych podpowiedzi i wielokrotność odtworzeń materiału filmowego.

  3. Powtarzaj proces uczenia wystarczająco często, aby uczeń mógł w efektywny sposób nabywać umiejętności. Jednocześnie pamiętając o tym, by materiał nie był powtarzany nazbyt często, by uczeń się nim nie znudził.

  4. Wskaźnikiem nabywanych przez ucznia umiejętności jest coraz mniejsza liczba udzielanych mu podpowiedzi przez nauczyciela. Jeśli liczba podpowiedzi się nie zmienia, dokonaj analizy, np.:

    1. Czy stanowisko pracy zostało przygotowane analogicznie do stanowiska przedstawionego w filmie? Ta sama kolejność przedmiotów itp.?

    2. Czy uczeń jest uczony systematycznie?

    3. Czy uczeń jest skupiony na zadaniu?

    4. Czy ilość podpowiedzi jest odpowiednia?

    5. Czy dokonywane jest nagradzanie ucznia? Czy element nagrody jest atrakcyjny?

  5.  Zakończenie procesu uczenia się z goglami VR. W procesie uczenia dążymy do wycofania gogli VR. Będzie to następowało stopniowo. Trudno jednoznacznie wskazać moment na wycofanie gogli VR, ale dobrym momentem może być gdy większość kroków uczeń wykonuje w pełni samodzielnie tj. bez żadnych podpowiedzi lub gdy uczeń zaczął w efektywny sposób korzystać z podpowiedzi wizualnej (w postaci filmu lub obrazkowego planu aktywności) podczas wykonywania czynności. Decyzja o (stopniowym) wycofaniu gogli należy do nauczyciela lub terapeuty czuwającego nad procesem nauczania. 


Powodzenia!